Pilke on Suomen aforismiyhdistyksen julkaisusarja. Sarjassa julkaistaan ennen kaikkea uusia laadukkaita suomalaisia aforismikokoelmia, mutta myös käännösaforistiikkaa, uusintapainoksia ja aforistiikkaa käsitteleviä tietoteoksia.

Kuvalinkit johtavat verkkokirjakauppaamme.

Karl Kraus: Myrkyn käyttöohje

kraus_cover_0509

Juhani Ihanuksen suomentama Karl Krausin aforismien kokoelma Myrkyn käyttöohje on ilmestynyt syyskuussa 2014.

Kirjailija ja lehtimies Karl Kraus (1874–1936) julkaisi esseiden, näytelmien, runojen, artikkeleiden ja arvostelujen lisäksi aforismeja ja fragmentteja. Myrkyn käyttöohje on valikoima aforistisista teoksista Sprüche und Widersprüche (1909), Pro domo et mundo (1912) ja Nachts (1918). Satiiriset aforismit kuvastavat ensimmäisen maailmansodan ja sitä edeltävän vuosikymmenen tunnelmia ja ovat yhä hätkähdyttävän ajankohtaisia. Aforismit on valikoinut ja suomentanut kulttuuripsykologian sekä aate- ja oppihistorian dosentti, kirjailija Juhani Ihanus.

Pidä intohimosi kurissa, mutta varo päästämästä järkeäsi valloilleen.

Mitä meitä auttavat liekinheittimet, kun tulitikut loppuvat!

Laajimmalle levinneitä sairauksia on diagnoosi.

Mitä lähempää katsoo sanaa, sitä kauempaa se katsoo takaisin.

Taiteen vaikutus on aluton ja siksi loputon.

Juha Drufva kirjoittaa Myrkyn käyttöohjeesta Kansan Uutisten verkkolehdessä.

Myrkyn käyttöohje on Suomen aforismiyhdistyksen Pilke-julkaisusarjan seitsemäs teos. Teoksen on kustantanut Into Kustannus. Lisätietoa Into Kustannuksen nettisivuilta.

Johannes Ojansuu: Katoavaisuuden aineisto

ojansuu kansi

Johannes Ojansuun odotettu aforismikokoelma Katoavaisuuden aineisto on ilmestynyt helmikuussa 2014. Ojansuu tarkastelee aforismeissaan luontoa ja ihmismieltä katoavaisuuden peiliä vasten. Mustan huumorin ja kielellisen leikittelyn keinoin hän pohtii valheen ja itsepetoksen suhdetta ihmisen minäkäsitykseen ja läheisyyden etsintään.

Filosofi ja kirjailija Johannes Ojansuu tunnetaan ennen kaikkea filosofisista teoksistaan Pyhyys – rajalla oleva ihminen ja Lankeemus, mutta hän on myös palkittu runoilija ja aforistikko. Parhaillaan hän valmistelee väitöskirjaa filosofisen antropologian alalta.

Kysymyksien tarkoitus on valo. Vastaukset loistavat poissaolollaan.

Miljoonia reittejä yksinkertaisuuteen, joista yksikään ei riitä.

Pidän sinua sylissäni. Putoavat lehdet kiinnittyvät uudestaan.

Katoavaisuuden aineisto on Suomen aforismiyhdistyksen Pilke-julkaisusarjan kuudes teos. Teoksen on kustantanut Into Kustannus. Lisätietoa Into Kustannuksen nettisivuilta.

Edith Södergran: Kaikkiin neljään tuuleen

edith_sodergran Rakastetuimpiin runoilijoihimme kuuluvan Edith Södergranin aforismit julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa suomeksi. Aforismien syntyaikaa leimaavat suuret historialliset muutokset koko Euroopassa ja myös Södergranin omassa elämässä. Aforismit henkivät olemassaolon riemua, mutta myös tietoisuutta ihmisen rajallisuudesta.

Aforismien ohella teoksessa on mukana todellinen harvinaisuus: Södergranin suomen kielellä kirjoittama mietelmällinen proosateksti, joka julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa alkuperäiskielellään. Lisäksi kirjassa on suomentajan kirjoitus Södergranin elämästä ja tuotannosta.

Aforismit on suomentanut pitkän uran kirjallisuuden parissa tehnyt Hilja Mörsäri. Hän on palkittu kirjailija ja kirjallisuusvaikuttaja, jonka elämässä Södergranin tuotannolla on ollut merkittävä vaikutus nuoruudesta lähtien.

Kaikki pitkät totuudenjuuret ovat epäilyttäviä; totuus löytyy vain pieninä palasina.

Siellä mistä kauneus puuttuu, tarttuvat kaikki sulottaret toisiaan kädestä ja pakenevat.

Kosmoksen runot voivat olla vain kuiskauksia.

Unissakävijä kulkee arpajaisiin vetääkseen suuren arvan.

”Södergranin aforismeissa on samankaltaista kutsumustietoisuutta ja profeetallista pauhua kuin hänen varsinaisessa runotuotannossaan. Rajamaan ja murroskauden runoilija käy tulta päin eikä perusta tuulentuvista.” – Jani Saxell, Kiiltomato

Pilke 05
Ilmestynyt: syyskuu 2013
Julkaisija: Suomen aforismiyhdistys
Kustantaja: Into Kustannus
Suomentanut: Hilja Mörsäri
ISBN 978-952-264-240-0

Eino Vastaranta: Vastalauseita

vastalauseita_kansi__uusi

Eino Vastaranta on Stanisław Jerzy Lecin jälkeläinen, jonka aforismeissa tarkkanäköiset havainnot maailmastamme yhdistyvät oivaltavaan muotoiluun, huumorin pilkettä unohtamatta.

Vastarannan aforismeja on julkaistu aiemmin muun muassa Ydin-lehdessä, Tiheiden ajatusten kirjassa sekä saksankielisessä antologiassa Worte sind Taten.

Kolkuttavalle avataan. Poikkeuksena omatunto.

Taide kuuluu kaikille, kunhan lisätään volyymia.

Maailmanpalomies.

Olemme kaikki samassa veneessä, sanovat soutajille.

Juuristaan pääsee eroon vasta mullan alla.

Pilke 04
Ilmestynyt: huhtikuu 2012
ISBN 978-952-480-299-4

Tiheiden ajatusten kirja – uuden aforismin parhaat (toim. Sami Feiring)

tiheiden_ajatusten _kirja

YLI 100 KIRJOITTAJAA, YLI 1500 AFORISMIA

Suomalainen aforismi on elänyt 2000-luvulla uutta kukoistustaan. Aforismikokoelmia julkaistaan enemmän kuin koskaan ja julkaistavan aforistiikan kirjo on laaja.

Tiheiden ajatusten kirjaan on koottu suomalaisten nykyaforistikkojen parhaat aforismit. Mukana on niin elämää ja ihmistä luotaavia viisauksia kuin kriittisiä huomioita maailmastamme, niin lyyrisiä häivähdyksiä kuin humoristisia pilkahduksia. Teoksen on toimittanut kotimaisen aforistiikan isopatu Sami Feiring.

Yli 1500 suomalaisen nykyaforismin lisäksi kirjassa on perustietoa aforismista sekä laaja aforismikirjallisuuden luettelo.

Arvio Turun Sanomissa 31.3.2012

Arvio Yle Teksti-TV 30.3.2013

Pilke 03
Ilmestynyt: lokakuu 2011
ISBN 978-952-480-276-5

Hannu Hirvonen: Kiireestä kantapää

hirvonen_kansi

Kokeneen lasten- ja nuortenkirjailijan ensimmäinen teos aikuisille, kokoelmallinen tiivistä ja purevaa aforistiikkaa. Hirvonen palkittiin aforismeistaan vuoden 2008 valtakunnallisessa aforismikilpailussa.

Hannu Hirvonen (s. 16.6.1965) on turkulainen lasten- ja nuortenkirjailija. Hänen tuotantonsa koostuu loruista, saduista ja tarinoista lapsille sekä runoista, fantasiasta ja scifistä nuorille. Aikuisille Hirvonen on kirjoittanut aforismeja, esseitä ja absurdeja tarinoita. Lauluja hän on tehnyt sekä lapsille että aikuisille. Hirvosen aforismeja on julkaistu aiemmin Parnassossa ja luettu päivän mietelauseina radiossa. Kiireestä kantapää on tekijän esikoisaforismikokoelma. Koulutukseltaan Hirvonen on filosofian maisteri, pääaineenaan kulttuurihistoria. Hirvonen on naimisissa ja kahden lapsen isä.

Kellolla on diktaattorinviikset.

Ei enää suutareita. Kaikilla lasten tekemät kengät.

Rakkaus on purjehdustermi: noin tuhannen solmun matka.

Oman pesän likaaja? Minähän siivoan.

Raha puhuu. Vastuu jää kuulijalle.

”Erityisen onnistuneita Hirvosen aforismeista tekee tekstin helposti lähestyttävän pintatason ja sisällöllisen moniulotteisuuden välinen tasapaino … lauseet laajenevat usein ajatusytimiään laveammiksi mietelmiksi.”

Pilke 02
Ilmestynyt: syyskuu 2011
ISBN 978-952-480-255-0

Markku Envall: Miten kirjoitan aforismeja

envall_kansi

Maamme merkittävimpiin aforisteihin kuuluva Markku Envall jakaa pitkän – niin kirjoittajan kuin tutkijan – kokemuksensa aforistisesta ilmaisusta. Hän valottaa aforismin olemusta kirjallisuudenlajina sekä johdattaa perusteellisesti aforismien kirjoittamisen taitoon ja muun muassa kokoelman työstämiseen.

Markku Envall (s. 1944 Hämeenlinna) on Helsingissä asuva filosofian tohtori ja kirjailija. Hän on julkaissut aforismeja, esseitä, tutkimuksia, runoja, kuunnelmia ja romaanin sekä fragmentteja, aforistiikan laajaa muotoa, teoksissaan Kieltä terävämpi giljotiini (2006) ja Mikä keisarin on (2009). Väitöskirja Suomalainen aforismi – keinoja, rakenteita, lajeja, ongelmia (1987) käsittelee suomenkielistä aforismi-kirjallisuutta. Toimittanut teoksen Aforismin vuosisata (1997), joka sisältää aforismeja 54 suomalaisen aforistikon tuotannosta. Finlandia-palkinto 1989 teoksesta Samurai nukkuu. Samuli Paronen -palkinto 2009 ansioista aforistiikan alalla. Harrastukset: lukeminen, koti- ja perhe-elämä, kävely, pyöräily ja klassinen musiikki.

Pilke 01
Ilmestynyt: syyskuu 2011