Samuli Paronen -palkinto Torsti Lehtiselle

Samuli Paronen -palkinto jaetaan kolmen vuoden välein Parosen syntymäpäivänä 23.5. Palkinto myönnetään ansioista aforistiikan saralla ja sen saajasta päättää yhdistyksen hallitus. Palkintoavaimen on takonut seppämestari Upi Anttila. Avain annetaan tänä vuonna Torsti Lehtiselle.

Torsti Lehtinen on suutarin poika, kuten Samuli Paronenkin oli. Lehtinen on ollut kiinnostunut nuoresta saakka niin aforistiikasta kuin filosofiasta. Jo neljän vanhana hänellä oli niin sanottu kanta-asiakkuus Kallion kirjastoon, jonka kirjavalikoimasta hän löysi myös aforismit ollessaan nuori mies.

Tänä päivänä hänen työhuoneensa ikkunasta näkyvät Karhupuisto ja Kallion kirjasto. Karhupuistossa hän on aikanaan leikkinyt hiekkalaatikolla ja aforistikko toteaakin leikillisesti, ettei mies tämän lähemmäksi kehtaa palata äitinsä kohtua.

Torsti Lehtisen aforismit syntyvät öisin. Hän pitää kävelemisestä ja kävelyretket merenrannalla innoittavat kirjoittamaan uusia aforismeja. Myös sateen jälkeinen märkä asfaltti, johon katuvalot kuvastuvat, inspiroi kirjoittajaa. Yhtenä tärkeänä työkaluna Lehtinen pitää lukupäiväkirjaa, joka tukee hänen kirjoittamistyötään.

Tällä hetkellä Torsti Lehtinen kirjoittaa uutta valittujen aforismien kokoelmaa. Itse asiassa hän oli kirjoittamassa kokoelmaansa, kun ilmoitus Samuli Parosen -palkinnosta tuli. Lehtinen on hyvin onnellinen palkinnosta. Se on hänelle mieluisa.

Torsti Lehtinen on monipuolinen sanataituri. Hän on julkaissut esseevalikoimia, näytelmiä, filosofisia tutkielmia, runokokoelmia, romaaneja ja aforismikokoelmia. Lisäksi hän on tehnyt käännöksiä ruotsista, tanskasta ja englannista.

”En ole julkaissut yhtään kirjaa, jossa ei olisi muutamaa toivoakseni kelvollista aforismia”, naurahtaa palkinnon vastaanottanut Torsti Lehtinen ja miettii, että jokaisesta kirjasta oli se sitten romaani tai runokokoelma tulisi löytyä aforismiksi tiivistyviä lauseita. Silloin kirjoittaminen on kiteytynyt ajatuksen kera.

Torsti Lehtinen on monipuolinen sanankäyttäjä. Hänen tiiviiden lauseidensa takaa näkyy eletty elämä, jossa ajatuksia ei ole hukattu vaan ne on kirjoitettu merkityksellisiksi.

Lehtisen aforistiikasta huokuukin ajattelun syvyys, joka leikittelee kielellä ja myös siten avaa lukijalle erilaisia näkökulmia. Hän on selkeä sanainen mutta antaa lukijalleen haastavaa ajattelemisen aihetta varmoin ottein monipuolisista aihevalikoimista lähtien.

Torsti Lehtisen aforismikokoelmat:
Nuorallatanssija (1987)
Kuolemattomat sielut (1989)
Mahdolliset maailmat: aforismeja (2005)

Heitin kiven järveen. Kavahdin tekoni peruuttamattomuutta.
Torsti Lehtinen, Nuorallatanssija.

Nykyisin kolmen vuoden välein jaettavan Samuli Paronen -palkinnon ovat aiemmin saaneet Helena Anhava, Mirkka Rekola, Paavo Haavikko, Markku Envall, Arto Seppälä, Hilja Mörsäri ja Pekka Kejonen.