Vuoden aforismikirja 2018: Hevoselle kaikki niityt ovat rumpuja

Vuoden aforismikirja on valittu neljännentoista kerran. Kirjaksi valittiin Ramón Gómez de la Sernan aforismikirja Hevoselle kaikki niityt ovat rumpuja. Kirjan on suomentanut ja toimittanut Arto Rintala. Kirjan taiton ja kannen on tehnyt Timo Salo. Kirja on myynnissä Suomen aforismiyhdisyksen verkkokaupassa.

Vihdin kirkonkylän kirjastonjohtaja Taina Sirola valitsi vuoden 2018 aforismikirjan. Taina Sirola on perehtynyt aforistiikkaan ja aforismit kuuluvat Vihdin kirkonkylän kirjaston painopisteisiin. Sirola antaa seuraavan arvion teoksesta:

”Kirja kuplii ja pulppuilee, se on sarja hervottomia nyrjähdyksiä. Teoksessa viehättää sen luonnollinen luovuus, helpon syntymän tuntu ja lapsenkaltainen utelias havainnointi. Ramón ei saarnaa eikä ole lukijaa viisaampi vaan uskaltaa olla vapauttavalla tavalla vähän pöljä. Hän ei tarjoa agendaa tai yhtenäistä maailmanselitystä, pikemminkin kannustaa kulkemaan aistit auki, jolloin tavanomainen muuttuu ihmeelliseksi. Monen viisaan kirjan joukossa tämä kirja hykerrytti ja venytti todellisuuden rajoja. Iloa kannattaa aina kierrättää – toivotan vuoden aforismikirjalle onnellista matkaa ilahduttamaan ja haastamaan lukijoita.”

Janne Hopsu / MTV Uutiset arvio kirjaa näin:

”De la Serna ei aidannut mielikuvituksen voimaansa ja taiturimaista sanojen käyttöä tehomaataloudelliseksi tekstin laatimiseksi. Hänen jalankulkijansa poukkoilevat kaupungissa ja härkänsä juoksevat laitumilla ja tasangoilla vapaasti.”

Koko arvio on luettavissa MTV3:n sivuilla »

Janne Löppösen arvio Kiiltomadossa »

Ramón Gómez de la Serna oli aikansa tapaus. Hän saattoi luennoida sirkuselefantin selässä tai trapetsilla kieppuen. Hän itse toivoi, että häntä kutsuttaisiin Ramóniksi, koska hän on monta kertaa melkein jättänyt kaikki sukunimensä kadunvarren penkille lojumaan.

Näyteaforismeja kirjasta Hevoselle kaikki niityt ovat rumpuja:

”Uni on löytötavaratoimisto”

”Elämä on sitä kun heität hyvästejäsi peilissä”

”Sormi kartalla on halvin tapa matkustaa”

”Jne, jne, jne – tekstin palmikko”

Ramón Gómez de la Serna (1888–1963) on edesmennyt. Lähetämme kunniakirjan hänen perikunnalleen Argentiinaan. Onnittelemme kirjan erinomaisesta suomennoksesta Arto Rintalaa kunniakirjalla.

Kirjan ovat kustantaneet yhtestyössä Into Kustannus Oy sekä Suomen aforismiyhdistys. Kirja on saanut tukea FILIltä sekä kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahalautakunnalta.

Lisätietoja antaan Suomen aforismiyhdistyksen puheenjohtaja Minna-Karoliina Heino. Kirja on myynnissä Suomen aforismiyhdistyksen verkkokaupassa.