Vuoden aforismikirja 2019

Vuoden 2019 aforismikirjaksi on valittu Hanna-Leena Ylisen teos Jotta varastaisit ajatukseni. Aforismeja. (Kustantaja Kulttuurivihkot).

Suomen aforismiyhdistys jakaa vuosittain vuoden aforismikirja -palkinnon. Nyt kirja valittiin viidennentoista kerran. Valinnan vuoden aforismikirjaksi teki Vihdin kirjastotoimenjohtaja Hanna Laitinen.

Hanna Laitinen perustelee valintaansa seuraavasti:

”Hanna-Leena Ylisen esikoisteos on kirkas ja rehellinen. Sen kieli on suoraa ja oivaltavaa. Ylisen aforismit ovat väitelauseita, jotka pakottavat lukijan pohtimaan omia näkemyksiään. Teoksen selkeys, tapa käsitellä ihmisyyttä suhteessa luontoon, itseensä, yhteiskuntaan ja kuolemaan sekä sen esittämä kriittisen ajattelun vaatimus viehättävät ja ansaitsevat kiitoksen.”

Kirjasta poimittuja aforismeja:

Lapsen harha: aikuisena saan päättää itse.

Ei luuranko ole kaapissasi. Se on sisälläsi.

Huipulla luulee.

Ajatuksen harhailevat. Mitäpä muutakaan ne osaisivat.

Hanna-Leena Ylinen (s. 1962) on Helsingissä asuva kirjoittaja. Hän toimi Turun Sanomien vuoden aforistikkona vuoden 2019. Hanna-Leena harrastaa ihmisten tarkkailua ja pitää metsistä.

Jotta varastaisit ajatukseni on aforismikokoelma yhteiskunnasta, vallasta ja luonnosta. Kokoelma on Ylisen esikoisteos.

Lisätietoa:

Lisätietoja antaa: