Jussi Helminen: Ajatus tai toinen

Jussi Helminen_ Ajatus tai toinen

Lokakuun alussa 70 vuotta täyttänyt teatterinjohtaja, ohjaaja, käsikirjoittaja ja näyttelijä Jussi Helminen on julkaissut neljännen aforismikokoelmansa Ajatus tai toinen (BoD 2017).

Esineenä kokoelma on vihkonen, sillä tekstisivuja on vain kolmekymmentä. Aforismeja siihen on silti mahtunut 230 eli normaalin kokoelman verran.

Plagioinnista Helminen kirjoittaa näin:

Kun kuulen plagiaatin aforismistani iloitsen: minulla on mistä varastaa!

Kokemus on aforisteille yhteinen. Usein rikettä ei kuitenkaan ole tapahtunut, vaan eri kirjoittajat ovat tahoillaan päätyneet samaan. Myös Helmisen kokoelmasta löytyy tutunoloisia ajatuksia. Esimerkiksi aforismi ”Pyörätuoliin sidotusta kävelevä on poikkeus.” tuo mieleen Erasmus Rotterdamilaisen lauseen ”Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas.”.

Helmisen aiheet liittyvät elämän varrella koettuun. Aforismeissa käsitellään mm. kirjoittamista, kulttuuria, teatteria, vanhenemista ja isovanhemmuutta.

Tässä poimintoja teoksesta:

Oikeassa olemisen armolahjan on moni antanut itselleen.

Ei pimeä pelota, vaan ne, jotka siinä näkevät.

Jokaisessa vastasyntyneessä on kaikki kielet, ei ainuttakaan uskontoa.

Iän merkki: tänään eilinen häiritsee vähemmän kuin eilen.

Kuolemattomuudesta ei kukaan nauti.

Vähiten valtaa haluavat viisaat ujot.

Kun elämyksistä alettiin maksaa, tehtiin hinnasta elämys.

Jokaisen kaupunkikartan filosofinen miete: olet tässä.

Mieleni valehtelee joskus mielellään. Niin nytkin.

Hanna-Leena Ylinen

Kirjan voi tilata täältä tai suoraan tekijältä signeerauksin hintaan 15€ sisältäen postikulut.  just.helminen (miuku) gmail.com