Tampereen aforismiyhdistykseltä jo neljä julkaisua vuonna 2018

Perinteiset kustantamot suhtautuvat nihkeästi aforismikokoelmiin. WSOY julkaisee kyllä aforismejakin, mutta käytännössä vain, jos tekijän nimi sattuu olemaan Markku Envall tai Pekka Kejonen.

Onneksi on Tampereen aforismiyhdistys, joka tänäkin vuonna on julkaissut jo neljä kokoelmaa. Näistä Suomen aforismiyhdistyksen verkkosivuilla on aiemmin esitelty Jan Blomstedtin Totta toisin sekä Pauli Luoman omaelämäkerrallinen fragmenttikokoelma Pudotteluja.

Kaksi muuta yhdistyksen tänä vuonna julkaisemaa kokoelmaa ovat Jari Autioniemen Vaisuus ja Sauli Salomaan Musta hevonen.

Ilkka-lehden haastattelussa Autioniemi kertoo haluavansa uudistaa aforistiikkaa lyriikan suuntaan. Monet kokoelman teksteistä ovatkin lyhyitä runoja. Kokoelmassa on kuitenkin myös mietelmiä, jotka ovat joko perinteisiä aforismeja tai joiden runomaisuus tulee pelkästään rivinvaihdosta. Tässä poimintoja:

Miten asia saa selvyytensä:

Kenen normeilla tämä sääntöjen purku tapahtuu?

Täytit velvollisuutesi.

Tiedät kuka käyttää ääntäsi.

Kenen puoleen aiot nyt kääntyä?

Löysit lopulta paikkasi ja mielsit itsesi osaksi.

Jos kaikki on päivänselvää, mieti uudestaan.

Uusi aika koittaa, jälleen

lämmitetään uunit.

Ei ole syytä pelätä päiviensä loppua.

Meistä kaikista on siihen.

Runo- ja aforismikokoelmia sekä kaksi romaania julkaissut Sauli Salomaa on aktiivinen useissa kirjallisuusjärjestöissä. Uusi kokoelma ei pyri uudistamaan aforistiikkaa, mutta tarjoaa muutamia kiinnostavia ajatuksia:

Havainnointi kehittyy epähuomioista.

Nauti ja niele oma polkusi.

Tulevan ohjenuoralla sidotaan ranteet.

Luonto kulkijaa hidastaa.

Leviäisikö paikallaan vai kukkisiko vain?

Olin peliin sopimaton pala, koneen viallinen ratas, ihmispatsaan aihio.

Julkaisujen lisäksi Tampereen aforismiyhdistys edistää kiinnostusta aforismeihin järjestämällä vuosittaisia kilpailuja.

Tampereen aforismiyhdistyksen julkaisutoiminnasta on vuonna 2015 kirjoitettu Pro aforismi -blogissa.