Aforismi-ilta Ylöjärven Vanhalla Räikällä

Juhlavia arkihavaintoja aforismi-iltaa vietetään Ylöjärven Vanhalla Räikällä 19. huhtikuuta 2024 kello 18-21. Illan aikana selviää, onko aforistiikka henkisen valppauden ja kritiikin harjoittelemista vai vanhuksien pysähtynyttä, elämää ohjeistavaa viisastelua.

Tilaisuudessa julkistetaan tamperelaisen Juha Drufvan aforismikokoelma Kaiken maailman ansiot -Juhlavia arkihavaintoja. Drufva on työskennellyt Vanhalla Räikällä Kirsi Kunnaksen kammariksi nimetyssä kirjailijatyöhuoneessa, jota vuokraa Aino Mattilan säätiö. Teos on kolmas osa Drufvan aforistisesta trilogiasta. Aiemmat osat ovat Viisauden pelko on herran alku (2018) sekä Paikaton ajatus (2021).

Aforismi-illassa esitetään Pirkkalaiskirjailijat ry:n jäsenten kirjoittamia aforismeja, aforistisiin runoihin sävellettyjä lauluja, sekä pieni esitelmä suomalaisten aforismien historiasta ja nykytilasta. Tilaisuuden järjestäjinä ovat Ylöjärven kaupungin kulttuuripalvelut, Aino Mattila-säätiö sekä Atrain & Nord-Kustannusliike.

Suomen aforismiyhdistyksestä tilaisuuteen osallistuvat puheenjohtaja Minna-Karoliina Heino ja Vesa Papunen. Vesa Papunen ja Elias Krohn palkittiin Suomen aforismiyhdistyksen aforismisikermäkilpailussa 2023. Kilpailun järjestäjänä on aiemmin toiminut Tampereen aforismiyhdistys, jonka toiminta on päättynyt.

Lisätietoa ohjelmasta Ylöjärven sivuilla