Ahdasta päässä, Esko Lovén, 2015

Esko Lovén sai kunniamaininnan aforismisikermällään Tampereen aforismiyhdistyksen kilpailussa 2013. Hän on aiemmin julkaissut runokokoelmat Elämä, haastan sinut otteluun, 1997; Yksin etsijä kulkee, 2003; Tarvitsen kätesi ruukuksi, 2011(kunniamaininta,  Päätalo-instituutti). Esko Lovénin aforismit kertovat laajasta kokeneisuudesta. Niissä analysoidaan tarkkanäköisesti yksilöä ja yhteiskuntaa ja pohditaan ymmärtäen elämää ja kuolemaa.

Esko Lovén on kuopiolainen kitaristi, motoristi, Iisalmen Via Dolorosa Jeesus. Hän on opiskellut veturinkuljettajan työn ohella ylioppilaaksi ja humanististen tieteiden kandidaatiksi. Esko on pelannut aikoinaan shakkia kilpailumielessä (kärkisijoituksia mm. Iisalmessa) ja hänellä on pelin salat niin hyvin mielessä, että pelaaminen onnistuu ilman lautaa ja nappuloitakin. Hän on osallistunut Mensan testiin, lopputuloksen voi lukija päätellä Ahdasta päässä -kirjan sisällöstä.

Ja tässä muutama aforismi vuonna 2015 ilmestyneestä kokoelmasta

Aforistinen piikki päivässä leviävää sanasyöpää vastaan.

Puhe työntää ulos lausetta, vaitiolo vetää sisään ihmistä.

Puhuu paljon, liioittelee sanomatta jättämisellä.

Heti sanavalmis, ajatustyön jälkeen.

Kun ihminen romahtaa, kuuluu sanomattomien sanojen ryminä.

Pyri luonnoksesta valmiiksi.

*

Kysy kirjaa suoraan kustantajalta [email protected]. Kirjan hinta on 20 eur sisältäen postituksen.