Elias Krohn ja Vesa Papunen aforismikilpailun voittajiksi – seitsemälle kunniamaininta

Elias Krohn ja Vesa Papunen ovat voittaneet Suomen aforismiyhdistyksen järjestämän aforismikilpailun, jossa etsittiin viiden aforismin sarjaa.

Voittajat saavat rahapalkinnot. Lisäksi kilpailussa jaettiin seitsemän kunniamainintaa. Kunniamaininnan aforismisarjoistaan saivat Asko Ahonen, Heikki Itänen, Matti Kaivonen, Riitta Suominen, Janne Tompuri, Aurinna Weisman ja Hanna-Leena Ylinen.

”Kilpailu oli hyvin korkeatasoinen”, yhdistyksen puheenjohtaja Minna-Karoliina Heino kertoo. Hänen lisäkseen kilpailun raatiin kuuluivat yhdistyksen hallituksesta Toni Heikkinen ja Maija-Liisa Nyman.

Raadin perustelut

Raati toteaa, että molempien voittajien aforismisarjat ovat yhteiskunnallisia, herätteleviä, ilmaisultaan selkeitä ja sarjana yhtenäisiä. Krohnin ja Papusen yksittäiset aforismit ovat onnistuneita, mutta lisäksi ne toimivat myös sarjoina erittäin hyvin.

Kilpailuun lähetettiin kaikkiaan noin 160 aforismisarjaa. Raati kiittelee sitä, että mukana oli hyvin monipuolisesti erilaisia aforismeja ja erilaisista aiheista.

”Runsas osanottajamäärä ilahdutti”, Heino kiittää. Puheenjohtaja muistuttaa aforistiikan kirjoittamisen lisäksi myös aforismikirjallisuuden lukemisen tärkeydestä: ”Kirjoja lukemalla ja varsinkin niitä ostamalla sekä lainaamalla näytämme, että aforistiikkaa kannattaa julkaista.”

Kilpailun järjestämisen on aloittanut Tampereen aforismiyhdistys. Suomen aforismiyhdistys on jatkanut perinnettä ja järjesti kilpailun nyt toista kertaa.

Syyskokous

Kilpailun tulokset julkistettiin ja palkinnonsaajat paljastettiin yhdistyksen syyskokouksen yhteydessä Keskustakirjasto Oodissa. Samalla myös luettiin yhdeksän palkittua aforismisarjaa.

Syyskokouksessa päätettiin yhdistyksen hallituksen tulevan kauden kokoonpanosta. Puheenjohtajana jatkaa nyt jo seitsemättä vuottaan Minna-Karoliina Heino. Myös yhdistyksen hallitus jatkaa lähes edelliskautisella kokoonpanollaan. Hallituksen muodostava Päivi Lappalainen, Maija-Liisa Nyman, Leena Sainio, Timo Salo ja Janne Tompuri (sihteeri) ja uutena jäsenenä yhdsityksen hallituksessa aloitta Eino Heikkilä. Varajäseneksi valittiin Toni Heikkinen (taloudenhoitaja).

Syyskokouksessa hyväksyttiin toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2024.

Vuonna 2024 yhdistyksen jäsenmaksu on 15 euroa. Jäsenmaksun eräpäivä on 14.4.2023.

Voittajasikermät

Totuus – yksi propagandan rakennusaineista.

Sääliksi käy tosiasioita, jotka eivät sovi yhteen minkään ideologian kanssa.

Joskus voi totuudelle käydä niin onnellisesti, että sekin on hetken muodissa.

Tavoitteli vain suuria totuuksia. Antoi pienten lipua ohi eikä suuria tullut. Jäi totuudetta.

Harhaista kuvitella, että rakentaisit itse maailmankuvasi. Yritä kuitenkin saada siihen edes puumerkkisi kaiverrettua.

Elias Krohn

* * *

Ennen vaaleja toivottiin luottamusta kansalta – sitten se vietiin kokonaan.

Ei ketään jätetä yksin ja ulkopuolelle: pääsemmehän kaikki tallentavaan valvontakameraan.

Liian monilla on kotonaan vastassa vain vastaanotin.

Kun elämään alkaa tottua, siitä tulee helposti pysyvä tapa.

Vielä kuoltuaankin voi avata jonkun silmät.

Vesa Papunen

Kunniamaininnat

Suuret sankariteot ja terve itsesuojeluvaisto eivät kulje käsi kädessä.

Sotaoikeus tyrmistyi – aseistakieltäytyjä ei suostunut tappamaan naapurimaassa asuvia sukulaisiaan.

Asetehtailija ei hyväksynyt rauhansopimusta. Rauhan aikana on niin rauhatonta: tehdään murhia, pahoinpidellään ihmisiä, vaurioitetaan omaisuutta.

Luonnevikaisuus ei estänyt häntä etenemästä sotilasuralla – päinvastoin.

Nahjustelu pitää hengissä rynnäkkötilanteessa. Perääntyessä pitää olla reipas.

Matti Kaivonen

* * *

Sydämen lämpömittari ei tunne nollatoleranssia.

Välimatkan mitta. Riippuu halusta.

Myöhästymiseni on vain ajan kysymys.

Ylpeyttä ei purematta niellä ja aina pitkin hampain.

Valehtelu on sopivaa vain totuuden vuoksi.

Heikki Itänen

* * *

Ihmisen paras kasvatussesonki on vuoden ympäri

Muista vaihtaa itsesi isompaan ruukkuun ja antaa juurillesi lisää multaa

Jos olet aina jossain asiassa vähän vihreä, et muutu koskaan täysin harmaaksi

Joskus ei muista, mitä siemeniä on kylvänyt, ennen kuin idut nousevat pintaan

Juuret voivat olla sotkuiset, mutta ne pitävät kiinni maassa

Aurinna Weisman

* * *

Ystävällisyyskö ei maksa mitään? Maksaa se vaivan. Monille ylitsepääsemättömän.

Kalenterini on tilikirja, joka sisältää vain muiden tulot ja menot.

Arvostan mielipidettäsi. Jätän sen omaan arvoonsa.

Päivittäinen hemmotteluhetki: kylpy itsesäälissä.

Väsymys antaa aina väärän todistuksen.

Riitta Suominen

Jumala suo, piru vie.

Valmis kuolemaan elää.

Rikkinäisen korjaa kuolema.

Turvaverkkoon voi hukkua.

Häpeäpilkusta sokea piste.

Janne Tompuri

* * *

Tyypillistä kutsua epäonnistumista kohtaloksi, mauttomuutta tyyliksi, huonoa käytöstä luonteeksi.

Lapsi kysyy, nuori kyseenalaistaa, keski-ikäinen vaivaantuu, vanha vaikenee.

Ensin vanhemmat ovat aina oikeassa, sitten väärässä, sitten tiellä.

Lapsen maailma on ääretön, nuoren tulevaisuus, keski-ikäisen arki, vanhan kaiho.

Ikääntyessä kokemus korvaa älyn, charmi kauneuden, vitamiinit terveyden.

Asko Ahonen

Elämä: hiekkaan piirretty.

Jos elämässä olisi juonipaljastuksia, moni jättäisi kesken.

Onko viimeisen henkäyksen aikana elävä vai kuollut? Vai sekä että?

Vastakuollut.

Muistokirjoituksissa kerrotaan kuolleiden elämänilosta.

Hanna-Leena Ylinen