Markku Envall vieraili kevätkokouksessa puhumassa aforistiikasta

Kirjallisuuden tutkija ja kirjailija Markku Envall vieraili Suomen aforismiyhdistyksen kevätkokouksessa puhumassa aforistiikasta ja kertomassa fragmenttikokoelmastaan Rautasydän. Kokoelma on palkittu Vuoden 2022 aforismikirja -tunnustuksella.

Kirjansa sisältöä Envall ei juuri käsitellyt, sillä hän sanoo teoksen merkityksen olevan sen oma ominaisuus. Sen sijaan Envall puhui muun muassa fragmentista ja kertoi työskentelyprosessistaan. Fragmentin ero aforismisarjaan nähden on Envallin mielestä lähinnä ladonnallinen: kun sarjasta jätetään tyhjät rivit pois, saadaan fragmentteja.

Envall kertoi kirjoittavansa ensin suuret määrät fragmentteja ”keräämöön”. Tämän jälkeen tekstin täytyy vieroittua tekijästä useiden kuukausien ajan. Vasta sen jälkeen tekstiä voi korjata, tiivistää ja karsia.

”On hyvin vaikea korjata sitä, mikä on vielä sulaa laavaa”, Envall muistuttaa kirjoittajia.

Suomen aforismiyhdistyksen kevätkokous järjestettiin Helsingin keskustakirjasto Oodissa, osallistuminen oli mahdollista myös etäyhteydellä. Kokouksessa käsiteltiin edellisvuoden toimintakertomus ja vahvistettiin tilinpäätös.

Leena Sainio luki kokouksen päätteeksi aforismeja uudesta kirjastaan nimeltä Kirjosiipi (julkaistaan 1.8.2023).