Minka Heino: Pinnalla. Pop! Lasten aforismikirja

kuva1

Helmikuun viimeisenä päivänä, Onnin ja Kalevalan päivänä vietettiin merkittävät painotuoreen kirjan julkistusjuhlat Vihdissä. Tuolloin virallisesti toivoteltiin hyvässä lykyssä maailmalle nykytaiteilija Minka Heinon esikoiskirja Pinnalla. Pop! Lasten aforismikirja. Asiasta kiinnostunutta väkeä oli Tawernassa paikalla komeasti noin kuutisenkymmentä.

Minka_Heino_julkkarit2

Pinnalla. Pop! Lasten aforismikirja on lajissaan ensimmäinen tämän genretyypin kirja. Minka Heino on kirjoittanut kirjan kaikki ensisijaisesti lapsille suunnatut taideaforismit sekä tehnyt mietelauseiden kanssa monitulkintaisen yhteissävelen muodostavan kuvituksen. Hän  totesikin kiitospuheen jälkeisessä haastattelussa, että Pinnalla. Pop! vaatii avautuakseen hieman omanlaisensa lukutavan: sitä pitää lukea pysähtymällä, kohtaamalla. Minka tietenkin toivoi myös, että kirjasta irtoaisi paljon ajatuksellista ja muuta hauskaa ammennettavaa niin lapsille kuin aikuisille – yhdessä ja erikseen.

Minka_Heino_julkkarit1

Minka Heino.

Pinnalla. Pop! Lasten aforismikirja on myös ensimmäinen Suomen aforismiyhdistyksen oma julkaisu, ja sitä saa hankittua muiden jälleenmyyntipaikkojen lisäksi yhdistyksen nettikirjakaupasta hintaan 22:90€. Kirjassa on kovat kannet ja 44 sivua. Kirjan taiton on tehnyt Jari Tammi ja kustannustoimitus on tapahtunut hänen johdollaan aforistiikkaa tuntevien henkilöiden yhteistyönä.