Minna-Karoliina Heinon haastattelussa Hanna-Leena Ylinen

Jotta varastaisit ajatukseni on Hanna-Leena Ylisen esikoisteos. Kirja on sommiteltu puhuttelevilla aforismeilla ja kannen repivä ajatus
kantaa läpi aforismimetsän. Kirjan on julkaissut Kulttuurivihkot 2019.

Tapasin Hanna-Leenan ja keskustelimme hänen aforismikirjastaan. Hanna-Leenan kiteyttävät ajatukset niin keskustelun tuoksinassa kuin kirjan sivuilla antavat ajattelemisen aihetta. Tässä muutama esimerkki hänen aforismeistaan:

Näkökulma, jota et voi sivuuttaa? Omasi.

Käänsitkö selkäsi? Olit siis nähnyt.

Elämä. Tauko olemattomuuksiesi välissä.

Hanna-Leena, mistä sait aforismikipinän?

Olen kirjoittanut aforismeja satunnaisesti 7-vuotiaasta lähtien, tosin silloin kutsuin kirjoitelmiani mietelauseiksi. Vuosituhannen vaihteessa
luin melko paljon aforismikirjoja ja todennäköisesti sen vuoksi aloin itsekin kirjoittaa aforismeja tavoitteellisemmin.

Miten aforismisi syntyvät?

Aforismit tulevat välähdyksenomaisesti. Tärkeintä on saada ajatus heti kirjoitettua muistiin, sillä muuten se unohtuu. Paikalla ei ole väliä, kirjoittaminen voi tapahtua missä vain, kuten olen kuvannut tässä aforismissa: ”Aforistin työtila? Katso ympärillesi.”

Mistä löydät aforismiesi aiheet?

Aiheet tulevat läheltä. Tarkkailen ihmisiä (myös itseäni), seuraan yhteiskuntaa ja mediaa.

Kerro esikoiskokoelmasi syntyprosessista?

Kokoelman tekeminen oli vaikeampaa kuin aloittaessani kuvittelin. Luulin, että kokoelmaan riittää, että kirjoittaa sopivan määrän aforismeja ja laittaa ne kansien väliin. Todellisuudessa aforismeja tarvittiin noin kymmenkertainen määrä, jotta niiden joukosta löytyi riittävästi sellaisia, jotka tuntuivat sopivilta ja joiden koin keskustelevan keskenään.

Tuliko kirjastasi sellainen kuin toivoit?

Kun luin valmiin kirjan, ensimmäinen ajatukseni oli, että mitä minä oikein olen mennyt tekemään. Nyt olen muutaman kerran lukenut kokoelman aforismeja ääneen yleisölle ja saamani palaute on auttanut tuntemaan, että kirja ehkä sittenkin on sellainen kuin toivoin. Erityisen tyytyväinen olen Markus Hirvelän suunnittelemaan kanteen, johon vaikutin vain sen verran, että toivoin, ettei kansikuvassa olisi ihmisiä.

Kuinka kirjasi nimi Jotta varastaisit ajatukseni syntyi?

Käsikirjoituksen nimenä oli pitkään Nimetön. Kirjan lopulliseen nimeen vaikutti eräässä kirjoittajatapaamisessa ollut henkilö, joka kertoi, että epäröi aforismiensa lähettämistä lehdille, koska pelkäsi jonkun varastavan ne. Jäin pohtimaan tätä, sillä itselleni kirjoittamisen keskeinen motiivi on aina ollut toive, että joku varastaisi ajatukseni. Siitä kokoelman nimi.

Onko sinulla aforistisia esikuvia?

Esikuvia en myönnä, mutta pidän eniten perinteisistä aforismeista kuten Samuli Parosen ja Markku Envallin teksteistä. Kokoelman valmistumisen kannalta minulle tärkeä oli vuosina 2013 – 2017 toiminut kirjoittajaryhmä, johon kuului vetäjä ja neljä omaa kokoelmaansa valmistellutta aforistia. Vertaispalaute auttoi erityisesti aforismien karsinnassa.

Toimit tällä hetkellä Suomen aforismiyhdistyksen hallituksen varajäsenenä ja kirjoitat yhdistyksen verkkosivuille. Mitä aforismiyhdistys ja siinä toimiminen sinulle merkitsee?

Aforismiyhdistykseen tulin mukaan puolivahingossa. Vuonna 2011 minut kutsuttiin yhdistyksen pikkujouluihin ja ajattelin, että täytyy kai liittyä yhdistykseen, että kehtaan vastata kutsuun myöntävästi. Minulle tärkeää on ollut mahdollisuus kirjoittaa kirja-arvioita yhdistyksen verkkosivuille, koska sitä kautta olen päässyt tutustumaan myös sellaisiin kokoelmiin, joita en ehkä muuten olisi tullut lukeneeksi.

Mitä ajattelet aforismin tulevaisuudesta?

Lyhyesti sanomiselle on paikkansa tulevaisuudessakin, mutta suuntaa on vaikea ennustaa. Toivoisin, että aforismi alettaisiin taas ymmärtää kaunokirjallisuudeksi. Kirjakauppojen aforismihyllyiltä löytyvät ns. lahjakirjat ovat syöneet lajin uskottavuutta.

Entä mitä seuraavaksi. Onko sinulla haaveita aforismien suhteen?

Minulla on alustavia suunnitelmia toisesta kokoelmasta, joka poikkeaisi ensimmäisestä rakenteeltaan. Olen ajatellut, että se voisi jakautua kolmeen osastoon, joista yhdessä olisi perinteisiä aforismeja, toisessa fragmenteiksi kutsuttuja pienoisesseitä ja kolmannessa aforistisia novelleja, joihin olisi muutamalla sanalla kiteytetty tarinan kliimaksi ja itse novelli syntyisi lukijan mielessä. Mutta tällä hetkellä toinen kokoelma on vasta idean asteella.

Lisätietoja: http://www.kulttuurivihkot.fi/kirjat/hanna-leena-ylinen-jotta-varastaisit-ajatukseni/

Koonnut Minna-Karoliina Heino