Mirkka Rekola -kilpailu on avattu

Mirkka Rekola -kilpailu järjestetään toista kertaa. Ensimmäinen Mirkka Rekola -palkinto jaettiin 2017 ja palkinnon sai Manne Tuomenoksa teoksellaan Kaipauksen harmaa. Kilpailuun osallistutaan aforismikokoelman käsikirjoituksella tai selkeällä ja jäsennetyllä aforismikokoelmasuunnitelmalla, joka sisältää kuitenkin runsaasti valmiita aforismeja. Mirkka Rekola -palkinto jaetaan kolmen vuoden välein.

Millainen käsikirjoitus?

Kilpailuun osallistuvan aforismikokoelman käsikirjoituksen tulee olla kokonaan ennenjulkaisematon. Käsikirjoituksen tyylilaji on vapaa. Se voi edustaa esimerkiksi ns. perinteistä, lyyristä, sarjallista tai täysin muunlaista aforistiikkaa.

Osallistuminen

Kilpailu avattiin Suomen aforismiyhdistyksen syyskokouksen yhteydessä  1.12.2020, ja viimeinen osallistumispäivä on 31.7.2021. Käsikirjoitukset lähetetään yhteystietoineen kolmena printattuna kappaleena osoitteeseen:

Suomen aforismiyhdistys
c/o Minna-Karoliina Heino
Kaaritie 10
03400 VIHTI

Käsikirjoituksia ei oteta vastaan sähköisesti. Käsikirjoitus tulee olla tulosteena ja se tulee olla tulostettu kolme kertaa sekä tulosteet eritelty selkeästi. Kilpailuun osallistuvan käsikirjoituksen enimmäispituus on 80 sivua. Kilpailu on avoin kaikille. Raatiin kuuluvilla ei ole osallistumisoikeutta.

Palkitseminen

Voittajalle tarjotaan mahdollisuutta saada käsikirjoituksensa julkaistuksi Suomen aforismiyhdistyksen yhteistyössä Aurinko kustannus Oy:n kanssa. Mirkka Rekola -palkinnon voittaja julkistetaan 2021 Suomen aforismipäivänä 18.4.2022. Kilpailun järjestää Suomen aforismiyhdistys. Kilpailun raati: Asko Ahonen ja Leena Kero-Taiminen sekä Minna-Karoliina Heino.

Mirkka Rekola (26.6.1931–5.2.2014) kirjoitti runoja, aforismeja, esseitä sekä toimi kirjallisuuskriitikkona. Rekola oli yksi merkittävimmistä suomalaisen sotienjälkeisen modernismin lyyrikoista. Hänet tunnetaan suomenkielisen aforistiikan uudistajana ja sarjallisen aforismin kehittäjänä.

Lisätiedot:
Minna-Karoliina Heino