Jäsentiedote 9/2020

Syyskokous ja uusi hallitus
Suomen aforismiyhdistyksen syyskokous järjestettiin 1.12.2020 Zoom-kokouksena. Kokoukseen osallistui ilahduttava määrä yhdistyksemme jäseniä ympäri Suomen. Syyskokouksessa valittiin uusi hallitus vuodelle 2021 seuraavasti:

Minna-Karoliina Heino, puheenjohtaja

Janne Tompuri, hallituksen jäsen
Timo Salo, hallituksen jäsen
Toni Heikkinen, hallituksen jäsen
Tiina Piirainen, hallituksen jäsen
Leena Sainio, hallituksen jäsen

Hanna-Leena Ylinen, hallituksen varajäsen

Syyskokouksessa jäsenistö ehdotti ja kannatti jäsenmaksun korotusta. Näin ollen syyskokous päätti, että vuoden 2021 jäsenmaksu on 15 euroa. Syyskokous myös päätti, että jäsenmaksulle asetetaan eräpäivä, joka on 18.4.2021. Eräpäivä helpottaa yhdistyksen toiminnan suunnittelua, sillä jäsenmaksu on tällä hetkellä yhdistyksemme ainoa tulonlähde ja jäsenmaksujen avulla järjestetään muun muassa aforistisia tapahtumia.

Aforismit raiteilla
Suomen aforismiyhdistys keräsi vuoden 2021 Aforismit raiteilla kampanjaan aforismeja teemalla ”aforistinen eväsretki”. Kampanjaan osallistui yhteensä 39 kirjoittajaa ja aforismeja kertyi 140 kappaletta, joista Suomen aforismiyhdistyksen puheenjohtaja Minna-Karoliina Heino ja varapuheenjohtaja Janne Tompuri valitsivat 19 aforismia raidematkoja ilahduttamaan.

Teemaa oli käsitelty monipuolisesti. Aforismeja kertyi eväsretkiajatuksista, matkaamisesta ja tästä ajasta, joka koskettaa meitä kaikkia. Aforismeissa välkehtii toivo, joka kehollistuu hymyilevinä suina, joita emme nyt näe ja siksi silmien merkitys toistemme kuulemisessa korostuu. Rajoitteet voivat olla myös uusien näkemysten ja kokemusten avaajia, sillä valitut aforismit tarjoavat meille sellaisia. Aforismit matkaavat raiteilla ajalla 4.–17.1.2021.

Kaikille aforisminsa mukaan lähettäneille on vastattu henkilökohtaisesti sähköpostilla. Mukaan raiteille pääsivät seuraavat aforismit:

Sinne, minne olemme menossa, ehtii kyllä hitaamminkin. – Esko Laaksonen

Valoisat ajatukset kirkastuvat kuin tähdet maailman sulkiessa meitä
pimeään.
– Teemu Paarlahti

Näemme ympärillämme hymyilevät katseet omin silmin. – Ilpo Vänskä

Jaetut kokemukset eväinä retkellä. – Elma Erola

On tällä hetkellä elämässä, vähän hankala paikka puhua. – Esko Lovén

Maskit päällä
hymy katsotaan
silmistä.

– Marja-Leena Airaksinen

Näen eilisen vain tämän päivän valossa. – Pirkko Arola

Pelko ei ole heikkoutta, vaan rohkeuden puute. – Sakari Holmberg

Etänä – kasvavat yksinäisen sarvet. – Sauli Salomaa

Kiipeän päivän selkää pitkin huomisen olkapäille. – Sinikka Inkeroinen-Huhta

Koskettava katse ja välimatka häviää. – Anu Avikainen-de Boer

Moni, joka sai huonot eväät kotoaan, selvisi silti pitkälle. – Lauri Lehtinen

En vienytkään koria isoäidille, mutta ei se hukkaan mennyt. – Heikki Morgan Hämäläinen

Yltäkylläinen menu: viisi leipää ja kaksi syöjää. – Paula Sainio

Vaikka kääntyisit takaisin, matkasi jatkuu. – Anneli Piirainen-Hämäläinen

Lasket unilla vesiä, ajatuksesi virtaa. Sen vuoksi olet sinä. – Nuutti Hiltunen

Jos et voi sytyttää valoa, kesytä pimeä. – Pirkko Arola

Pidetään turvavälit, mutta annetaan hyvien ajatusten tarttua. – Vesa Papunen

Eväs on tärkeämpi kuin retki. – Samu Rinta-Filppula

Onnea mukaan valituille ja lämmin kiitos kaikille osallistujille!

In memoriam: Hannu Pulkkinen
Yhdistyksemme jäsen sekä myös hallituksessa vuonna 2018 mukana ollut filosofian tohtori ja graafinen suunnittelija Hannu Pulkkinen on kuollut 6.12.2020. Kulttuurivihkot julkaisi Hannu Pulkkisen aforismikokoelman Pakkosiirtoja tänä vuonna. Teokseen on kerätty neljältä vuosikymmeneltä kertyneitä ajatuksia.

Aikanaan elämäni saldo lasketaan. Onneksi en ole paikalla.
Hannu Pulkkinen

Suomen aforismiyhdistys ottaa lämpimästi osaa omaisten suruun.

Tuleva vuosi 2021
Kiitos teille kaikille yhdistyksen jäsenille yhdessä kuljetusta vuodesta 2020. Toivotaan, että vuonna 2021 saamme järjestää tapahtumia, joissa voimme taas kohdata.

Haluan toivottaa teille jokaiselle rauhaisaa joulunaikaa.

Ystävällisin terveisin,
Minna-Karoliina Heino