Muistokirjoitus: Liisa Enwald 1946–2021

Kirjailija ja kääntäjä Liisa Enwald kuoli 74-vuotiaana Lohjalla 13. maaliskuuta 2021. Hän oli syntynyt 2. huhtikuuta 1946 Kajaanissa. Enwald tunnettiin esseistinä, kirjallisuustieteilijänä, suomentajana, kriitikkona ja kirjoittajakoulutuksen uranuurtajana.

Liisa Enwald oli kirjallisuuden puolestapuhuja. Kaiken kirjallisuuden. Hän kirjoitti esseekokoelmia sekä haikumaisia aforismeja kirjanmerkkeihin, joita hän askarteli kotonaan Saukkolassa.

Aforismiyhdistys oli Liisan sydäntä lähellä. Hän osallistui Päivölän aforismipäiville 2018 ja toteutti yhdessä yhdistyksen puheenjohtajan Minna-Karoliina Heinon kanssa Puun haiku nimisen näyttelyn, joka kiersi Vihtiä vuoden 2018 ajan. Installaatiomaisessa puussa roikkuivat Liisan askartelemat aforistiset kirjanmerkit, jotka haikuilivat oksistossa.

Myös klassinen musiikki oli Liisan intohimo. Hän harrasti pitkään klassista yksinlaulua ja käsitteli esseissään liediä sekä liedin runomaailmaa. Hänen kirjoituksissaan yhdistyi kiehtovalla tavalla kirjailijapersoonan lisäksi muusikon voima ja herkkyys.

Liisa Enwaldin kohtaava ja koskettava jälki on muistoissamme ja nousee esiin monen taiteenlajin kautta.

Suomen aforismiyhdistys ottaa syvästi osaa omaisten suruun.