Samuli Paronen -palkinto 2016 Pekka Kejoselle

Kolmen vuoden välein jaettava Samuli Paronen -palkinto on tänä vuonna myönnetty kirjailija Pekka Kejoselle. Palkinto luovutetaan ansioista aforistiikan alalla ja siitä päättää Suomen aforismiyhdistyksen hallitus. Palkinto käsittää kunniakirjan sekä seppä Upi Anttilan takoman avaimen.

pekka_kejonen_10-12-2016

Palkinnon perusteluissa todetaan:

Pekka Kejonen on ollut koko kirjallisen uransa itsenäinen, oman tiensä kulkija. Aforistinen ilmaisuvoima on ollut läsnä hänen kirjoissaan varhaisista vaiheista alkaen. Kejonen on käyttänyt vapautuneesti kirjallisuuden lajityyppejä hyödykseen ja liikuttanut omalla persoonallisella tavallaan runon ja aforismin rajapintoja. Tämä ilmaisu ja kirjallinen tapa ajatella tulee selkeästi ilmi teoksissa Kädettömän taputukset (WSOY 2010), Levitaation elkeet (WSOY 2012) ja Kertakäyttösatori (WSOY 2014). Kädettömän taputukset valittiin myös Vuoden aforismikirjaksi 2010.

Kejosen aforistiikka on terävää ajattelua ja viiltävää, puolueetonta lausetta. Tunnusomaista hänen aforismeissaan on taitava itseironian käyttö ja yksioikoisen moralisoinnin välttäminen. Hänen aforistiikkansa ei myöskään jää kyynisyyden vangiksi, vaan tiiviiden rivien takaa on nähtävissä ihmisen elämää hyvin tunteva, ja siihen uskova, monipuolinen kirjoittaja.

Nykyisin kolmen vuoden välein jaettavan Samuli Paronen -palkintoavaimen ovat aiemmin saaneet Helena Anhava, Mirkka Rekola, Paavo Haavikko, Markku Envall, Arto Seppälä ja Hilja Mörsäri.