Vuoden aforismikirja -tunnustuksella palkittu Jouni J. Särkijärvi: ”Kirja on juuri sellainen kuin minä”

Jouni J. Särkijärvi palkittiin Vuoden aforismikirja 2023 -tunnustuksella. Suomen aforismiyhdistys on jakanut tunnustusta jo vuosia; vuoden 2023 parhaan aforismikirjan valitsijana toimi taiteilija Kaiju Haanpää.

Särkijärvi sanoo yllättyneensä tunnustuksesta. Hänen palkittu kirjansa Varokaa purevia aforismeja kun poikkeaa kirjoittajan omasta mielestä aforistiikan valtavirrasta. Kokoelma on Särkijärven mukaan humoristinen mutta piikikäs.

”Jokaisessa aforismissa on koukku sisällä”, kirjoittaja itse kuvaa ja vertaa aforismejaan chilisuklaaseen. Varokaa purevia aforismeja -kokoelma oli Särkijärven 75-vuotislahja itselleen. Hän sanoo: ”Kirja on juuri sellainen kuin minä olen.”

Jouni J. Särkijärvi kertoo, että aforismit ovat yksi hänen lukuisista harrastuksistaan. Hän onkin monessa mukana: hän on mm. entinen kansanedustaja, arkkitehti, Tekniikan akateemisten valtuuston jäsen ja kunnallispoliitikko, joka on istunut Espoon valtuustossa yli 50 vuotta. Sudokuita Särkijärvi ratkoo niin intohimoisesti, että on 17 vuoden ajan käynyt vuosittain sudokun MM-kilpailuissa ympäri maailmaa.

Suomen aforismiyhdistyksen puheenjohtaja Minka Heino luovutti Vuoden aforismikirja 2023 -tunnustuksen Jouni J. Särkijärvelle, joka palkittiin kokoelmastaan Varokaa purevia aforismeja.

Kirjoittamisen osalta Särkijärven ykkösharrastus ovat science fiction -novellit. Hän kertookin olleensa aikanaan perustamassa ensimmäistä suomalaista scifi-lehteä, Aikakonetta.

On Särkijärvi aforismejakin kirjoittanut pitkään: hän kertoo tehneensä nuorena vappu- ja pikkujoululehtiä. Lehtiin vitsejä kehitellessään hän tuli samalla keksineeksi aforismeja.

Nykyään Särkijärvi saattaa herätä neljältä aamulla aforismin aihio mielessään.

”Olen oppinut sen, että aina pitää heti kirjoittaa muistiin”, mies toteaa. Siksi sängyn vieressä ovat muistiinpanovälineet valmiina.

Ajatuksia aforismeihin nousee monista lähteistä.

”Kerran laskin, että kun luin aforismikokoelmaa, tunnin aikana tuli 31 ideaa.”

”Kaikessa kirjoittamisessa teen niin, että kirjoitan paljon ja sitten välillä tarkastelen tekstejä”, Särkijärvi kertoo työskentelytavastaan. Tekstit hioutuvat siis vähitellen.

Särkijärvi toivoo, että aforismit näkyisivät yhteiskunnassa muuallakin kuin omissa kokoelmissaan.

”Aforismit sopivat käyttötekstiksi”, Särkijärvi toteaa, ”esimerkiksi mainontaan.”