Hannu Hirvosen Vuori sumussa on Vuoden 2021 aforismikirja!

– Suomen aforismiyhdistys myönsi tunnustuksen nyt jo 17:nnen kerran

Vuoden 2021 aforismikirjaksi on valittu turkulaisen Hannu Hirvosen teos Vuori sumussa. Suomen aforismiyhdistys myöntää tunnustuksen vuosittain, tänä vuonna jo 17:nnen kerran.

Tunnustuksen saajan päättää aforismiyhdistyksen nimeämä raati tai henkilö. Tällä kertaa Vuoden aforismikirjan valitsi Aurinko Kustannuksen kustantaja Tanja Kanerva. Hän perustelee valintaa: – Ehdokaskirjojen joukossa oli kiinnostavia teoksia, mutta Vuori sumussa nousi esiin rikkautensa ja hilpeytensä vuoksi, vaikka hilpeyden varjossa elävät vakavat ajatukset. Sen aforismit puhuvat sekä nykyajasta että joka hetkessä läsnä olevasta ikuisuudesta. Se ottaa kantaa maailman akuutteihin ongelmiin mutta toisaalta asettaa elämän perspektiiviin: ”Hiiren kallo. Vanitas. Silmät avaava hiljaisuus.”

Kanerva kehuu myös Hirvosen tapaa keikautella tuttuja sanontoja – niin mainoslauseita kuin vanhoja viisauksiakin – toisiin asentoihin ja kyseenalaistaa niiden totuuksia.

– Toisinaan Hirvonen päästää lukijan liiankin helpolla, ja parhaimmillaan Hirvonen on silloin, kun antaa lukijalle mahdollisuuden pysähtyä ja mietiskellä: ”Parhaiten rantojamme vartioivat hiekkalinnat”, Kanerva jatkaa ja päättää: – Tässä teoksessa on luettavaa sekä enemmän aforismeja lukeneille, että niille, jotka vasta tutustuvat kirjallisuudenlajiin. Se on helposti lähestyttävä, mutta ajatukset kantavat.

Hannu Hirvosen Vuori sumussa -kirjan on kustantanut Kulttuurivihkot