Jäsentiedote 4/2020

Hyvät aforismiyhdistyksen jäsenet,

Kevät on hiirenkorvilla, aurinko paistaa ja välillä sataa lunta. Kuitenkin koirankakkakeskustelujen ja muiden kevääseen liittyvien yleisten keskustelujen yli saapui koronavirus.

Viruksesta johtuen olemme joutuneet perumaan Suomen aforismiyhdstyksen suunnittelemat aforistiset tapahtumat, kuten Oulussa pidettävä aforistinen kirjoittajapaja ja aforismipäivät Päivölässä. Yhdistyksen hallitus haluaa kuitenkin pitää tapahtumista kiinni ja nämä järjestetään toivottavasti vuonna 2021.

Yhdistyksemme kevätkokous tulee sääntöjen mukaan pitää aikavälillä tammikuu-kesäkuu. Olimme sopineet kokouksen pidettäväksi 27.4.2020. Luennoitsijaksi oli lupautunut Pasi Klemettinen aiheella sanonnat ja sutkaukset. Häneltä on ilmestynyt hurmaava kirja, johon voi halutessaan tutustua. Kirjan nimi on Hätäkös tässä matalassa kaivossa! – Sutkauksia ja sananparsia.

Tilanteen vuoksi kyseinen kevätkokouspäivä ei tule toteutumaan, mutta pyrimme pitämään kevätkokouksen heti, kun se on mahdollista. Tutkimme myös mahdollisuuksia nettipohjaisten alustojen käyttöön, jolloin kokoukseen voisi osallistua oman tietokoneen avulla. Joka tapauksessa kevätkokous pidetään viimeistään syyskokouksen kanssa yhtäaikaa, jolloin kokous on niin kutsuttu vuosikokous. Pidämme teidät kyllä tietoisina siitä, mitä tapahtuu.

Aforismipäivä saapuu 18.4.2020. Se on meidän aforistikkojen päivä! Tänä vuonna olemme päättäneet haastaa kirjastot mukaan aforismipäivään, sillä viime vuonna yhteistyömme sujui erinomaisesti. Tänä vuonna haastamme kirjastot laittamaan aforismeja ikkunoihin esimerkiksi printattuna aforismipäivän ajaksi.

Aforismipäivänä toivoisimme, että sinä, aforistikko, myös jakaisit tietoa aforismipäivästä omissa piireissäsi esimerkiksi sosiaalisenmedia kautta. Voisimme kaikki yhdessä laittaa merkinnän ”Tänään 18.4.2020 on aforisminpäivä. Ja sitten komeasti oma aforismi perään.”

Aforismipäivänä puheenjohtaja tekee live-videon Facebookiin. Tätä videota varten, hyvät aforistikot, tarvitaan aforismeja. Teemaltaan aforismit saisivat olla toiveikkaita aforistisella tavalla. Puheenjohtaja valitsee luettavat aforismit, mahdollisimman monta tietysti. Live-esitystä voit seurata aforismiyhdistyksen Facebook-sivuilla aforismipäivänä 18.4.2020 klo: 12.00. Lähetäthän omat aforismiehdotuksesi puheenjohtajalle viimeistään torstaina 16.4.2020 sähköpostiosoitteeseen [email protected].

Muistattehan myös, että jos julkaisette aforismikirjan, niin lähettäkää siitä arviointikappale Suomen aforismiyhdistykselle. Hanna-Leena Ylinen kirjoittaa jokaisesta lähetetystä aforismikirjasta arvion yhdistyksen nettisivuille. Hanna-Leenan yhteystiedot kirjan lähettämistä varten saa puheenjohtajalta [email protected].

Toivotan sydämestäni teille kaikille terveyttä ja valoa sekä aforistisia hetkiä!

Ystävällisin terveisin,
Minna-Karoliina Heino