Jäsentiedote 7/2020

• Kuulumisia Itämeripäivästä
  • Mirkka Rekola -kilpailu

Syyskokous 1.12.2020

Suomen aforismiyhdistys ry:n syyskokous järjestetään tiistaina 1.12.2020 klo 18.00. Kokous järjestetään vallitsevan tilanteen vuoksi etänä Zoom-alustalla. Ilmoittaudu kokoukseen lähettämällä sähköposti puheenjohtajalle osoitteeseen [email protected] ja laita viestiisi otsikoksi ”ilmoittautuminen kevätkokoukseen”. Ilmoittauduthan mukaan viimeistään lauantaina 28.11.2020.

Kokouksen alkaessa pääset siihen mukaan omalla tietokoneellasi tai puhelimellasi klikaten linkkiä, jonka puheenjohtaja sinulle lähettää. Puheenjohtaja lähettää linkin ja kokousmateriaalit osallistujille sunnuntaina 29.11.2020.

Syyskokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat, kuten valitaan yhdistykselle puheenjohtaja ja hallitus sekä toiminnantarkastaja. Lisäksi käsitellään toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä päätetään jäsenmaksun suuruudesta vuodelle 2021.

Pyydämme mahdollisia puheenjohtajaehdokkaita, kuten myös hallituksen jäsenyydestä kiinnostuneita aforismiyhdistyksen jäseniä ilmoittamaan ennakkoon, mikäli on käytettävissä yhdistyksen hallituksen toimintaan. Ehdokkaaksi voi toki asettua myös syyskokouksen aikana. Ilmoittautumiset [email protected].

Syyskokouksen jälkeen kirjailija ja filosofi Torsti Lehtinen luennoi tänä syksynä ilmestyneestä kirjastaan Sofian Sisaret, Into-kustannus. Kirja kertoo kolmentoista merkittävän filosofin, kuten Aspasian ja Martha Nussbaumin elämäntarinat sekä keskeiset ajatukset, jotka tiivistyvät aforismeiksikin.

Vuoden 2020 aforismikirjan valinta

Suomen aforismiyhdistys pyytää ystävällisesti lähettämään vuonna 2020 julkaistut aforismikirjat (1 kappale) vuoden aforismikirja -kilpailuun. Lähetä teos mukaan vuoden aforismikirjaksi viimeistään 31.12.2020 (postileima riittää). Toivomme myös kaikkia omakustanteita mukaan kisaan. Kirja lähetetään puheenjohtajalle ja osoitteen saat pyytämällä sitä sähköpostitse [email protected].

Valitettavasti kilpailuun lähetettyjä kirjoja ei enää palauteta lähettäjälle. Vuoden aforismiteos valitaan kuudettatoista kertaa. Valinnan vuoden 2020 aforismikirjaksi tekee Maija-Liisa Nyman. Maija-Liisa Nyman, FM, toimii Vihdin Uutisten toimittajana. Hän on voittanut Runo Kaarina -kilpailun teoksella Vieraskirja vuonna 2006. Lisäksi häneltä on julkaistu lastenkirja Vilma ja Supersiskot vuonna 2019.

Vuoden aforismikirja valitaan tammikuussa 2021. Voittajalle ilmoitetaan asiasta henkilökohtaisesti. Onnea kaikille kilpailuun osallistuville!

Aforismeja raiteilla

Aforismit raiteille tammikuussa 2021

Suomen aforismiyhdistys kerää laadukkaita mietelauseita Helsingin raitiovaunuihin, metroihin ja metroasemille. Kaupunkitaiteeseen sijoittuva Aforismeja raiteilla -kampanja toteutetaan pääkaupunkiseudulla kolmattatoista kertaa vuonna 2021. Kampanja tarjoaa aforistiikalle ja aforismien kirjoittajille laajaa näkyvyyttä, sillä esimerkiksi metrolla tehdään yli 150 000 matkaa päivässä.

Vuoden 2021 raideaforismien teemana on aforistinen eväsretki. Ajatus teemaan lähti siitä, että vallitsevan koronatilanteen vuoksi joudumme olemaan erillämme, mutta voisimme aforistiikan avulla löytää yhteiselle eväsretkipaikalle. Mitä kaikkea eväskorista voikaan löytyä tai ympärillään nähdä, kohdata tai kokea. Ajatelkaa laveasti, kirjoittakaa rohkeasti. Lähetä omat raideaforismiehdotuksesi maksimissaan viisi (5) aforismia aiheesta aforistinen eväsretkiosoitteeseen [email protected]  6.12.2020 mennessä otsikolla ”Raideaforismeja”. Myöhässä lähetettyjä aforismeja ei lasketa mukaan.

Aforismit raiteille valitsee yhdistyksen hallitus. Mukaan valitaan 15–20 aforismia. Kampanjaan mukaan valituista aforismeista ilmoitetaan kirjoittajille joulukuun aikana.  Aforismit aloittavat liikkeensä raiteilla 4.1.2021. Tempaus toteutetaan yhteistyössä HSL Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän sekä Suomen aforismiyhdistyksen kanssa.

Huomioithan vielä, että kun tarjoat aforismejasi, annat samalla yhdistykselle ja HSL:lle oikeuden käyttää aforismejasi kyseisessä kampanjassa niin liikennevälineissä kuin muissakin kampanjayhteyksissä (esimerkiksi asemat, HSL:n tiedotuspalstat, kampanjan tiedotukseen liittyvät nettisivut). Kampanjaan valituista aforismeista ei makseta kirjoittajille rahallista palkkiota. Tervetuloa mukaan!

Jäsenmaksu

Muistathan, että jäsenmaksusi mahdollistaa tapahtumat, kampanjat ja yhdistyksen toiminnan. Jäsenmaksu on 10 euroa. Jäsenmaksu maksetaan Suomen aforismiyhdistyksen tilille FI59 1470 3000 2560 35.

Käytäthän maksaessasi viitenumeroa 123. Jäsenmaksu kattaa kuluvan kalenterivuoden 2020. Jäsenmaksu tulee olla maksettu syyskokoukseen mennessä.

Minna-Karoliina Heino ja Janne Tompuri Itämeripäivänä Korkeasaaressa

Itämeripäivä 27.8.2020

Suomen aforismiyhdistys osallistui Itämeripäivään yhteistyössä Korkeasaaren kanssa. Päivään valittiin kymmenen aforismia, joista painettiin kirjanmerkit. Merkkejä Korkeasaaressa jakoivat puheenjohtaja Minna-Karoliina Heino ja varapuheenjohtaja Janne Tompuri. Erityisen ilahduttavaa olivat kohtaamiset lasten ja nuorten kanssa, jotka valitsivat omat suosikkinsa ja kiinnostuivat aforistiikasta.

Mirkka Rekola -kilpailu

Mirkka Rekola -kilpailu esitellään ja julistetaan alkavaksi syyskokouksessa 1.12.2020. Lisätietoa asiasta lähetetään jäsenistölle tiedotteella syyskokouksen jälkeen.

Paljon tärkeää asiaa yhdessä viestissä. Kiitos, että jaksoit lukea ja näin myös tukea yhdistyksen toimintaa. Mukavaa marraskuuta ja tervetuloa joulukuun kokoukseen!

Ystävällisin terveisin,

Minna-Karoliina Heino