Minka Heino: Umpu

Suomen aforismiyhdistyksen puheenjohtaja Minna-Karoliina (Minka) Heinolta on ilmestynyt kolmas kokoelma Umpu (2021).

Kaikkiin Heinon kokoelmiin on liittynyt jotain yllättävää. Esikoisteos Pinnalla. Pop! (Suomen aforismiyhdistys, 2017) oli ensimmäinen lapsille suunnattu aforismikokoelma. Toinen kokoelma Läpileikkauksia (2019) vertautui grafiikanvedokseen. Sen sadan kappaleen painoksen kappaleet oli numeroitu eikä kirjaa niiden loputtua ole enää mahdollista ostaa.

Myös Umpun painos on sata kappaletta. Kirjaa ei voi ostaa rahalla, vaan sen voi hankkia antamalla vastineeksi tarinan. Näin Heino, joka on paitsi taiteen moniottelija myös toisia tekemiseen innoittava taidekasvattaja, tulee kirjallaan houkutelleeksi lukijansa kirjoittamisen pariin.

Kirjoittamisen lisäksi Umpu innostaa maalaamaan. Kirjan kaunis väri- ja muotomaailma saa pohtimaan siveltimeen tarttumista.

Tekstiä kirjassa on vähän. Se kuitenkin riittää, sillä lauseet ovat harkittuja ja elämänmakuisia. Tässä poimintoja:

Kuin vihreä miekka työntyy uuden kasvin lehti vanhan lehden läpi. Uudet sukupolvet.

Hyväksyä maasta nouseva todellisesti, suunnittelemattomasti, arvottamatta. Hyväksyä maasta nouseva koko elämänkirjo.

Pelastan puun varmalta kuolemalta. Se seisoo hiljaa. Se ei sano mitään. Kiittämätön.