Pauli Luoma teki paluun

Luoma_kansi

Turkulainen kirjailija Pauli Luoma on julkaissut 9 vuoden tauon jälkeen fragmenttikokoelman Tästä huoneesta ei puutu kukaan. Kirjan kustantajana on Tampereen aforismiyhdistys. Pitkäksi venähtäneellä julkaisuvälillä ja fragmenttimuodolla on taustasyynsä.

– Yksinkertaisesti kyllästyin yhteiskuntakriittisiin teksteihin ja niiden kirjoittamiseen. Jossain määrin kulutin itseni niiden suhteen loppuun. Halusin vaihtelua perinteisiin aforismeihin, jotka ovat lähtökohtaisesti iskeviä ja typistettyjä, jonka takia niissä on se tietty latautuneisuus.  Aforismit ovat usein myös pakotettu tiukasti johonkin suuntaan. Fragmentti taas on huomattavasti pehmeämpi ja vapaampi ilmaisutapa. Sen sisällä on enemmän tilaa ja ilmaa.

Luoma on julkaissut aiemmin neljä kirjaa, aforismitrilogian Kyynluita (2004, Kesuura), Kyynkieli (2005 Kesuura) ja Kyyoppi (2006 Kesuura) sekä 2007 fragmenttikokoelman Apinahäkkiteoriat. Luoma itse kokee fragmenttimuodon kiinnostavana ja suosittelee sitä muillekin – lukijoille ja kirjoittajille.

– Fragmentti ei ole kovin kaukana aforismista, ja se sopii runollisen filosofisuuden esittämiseen hyvin.  Se on enemmän määrittelemätön ja siten vapaampi ajatusten ilmaisulle.  Koska fragmenttimuotoa ei Suomessa ole kovin paljon julkaistu, toivoisin että siitä käytäisiin enemmän keskustelua ja sen mahdollisuuksia tutkittaisiin enemmän.

Täydellinen harmonia ja kokonaisuus, kuin ihmisten kesken kulkisi kultainen lanka, joka sitoo heidät kauniisti yhteen. Tähän ei voi suhtautua kuin hilpeydellä, niin korkealla se on.

Luoma
Pauli Luoma.