Vuoden 2022 aforismikirja on Markku Envallin fragmenttikokoelma Rautasydän

Vuoden 2022 aforismikirjaksi on valittu Markku Envallin fragmenttikokoelma Rautasydän (WSOY, 2022). Suomen aforismiyhdistys jakaa Vuoden aforismikirja -tunnustuksen vuosittain. Vuoden aforismikirja valittiin nyt kahdeksannentoista kerran, ja tällä kertaa tunnustuksen saajan valitsi kirjailija, aforisti Hanna-Leena Ylinen.

Ylinen perustelee valintaansa seuraavasti: ”Kilpailuun ilmoitettiin viisitoista teosta, joista lähes puolet oli runokokoelmia. Vaikuttaakin siltä, että käsitys aforistiikasta omana kaunokirjallisuuden lajinaan on hämärtynyt. Markku Envallin Rautasydän erottui hiotun aforistisella ilmaisullaan.”

”Envallin fragmenttien kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta hänen tekstiensä keskusteleva luonne antaa tunteen vuoropuhelusta ja tekee lukukokemuksesta miellyttävän. Yksittäisten huippujen sijaan Rautasydämen ansio on, että teoksen lukeminen on samalla tavalla koukuttavaa kuin kiinnostavan romaanin”, Ylinen kuvaa.

Ylinen toteaa Envallin aiheiden vaihtelevan polttavista kysymyksistä arkipäiväiseen. Hän kiittää Envallin taitoa kuvata arkipäiväisiä tapahtumia kaunokirjallisin keinoin: ”Envall osoittaa tälläkin kirjalla, että myös tavallisesta voi kirjoittaa aforismeja tai fragmentteja.”

Markku Envallilta on ilmestynyt kymmeniä teoksia, joista viisitoista on aforismi- tai fragmenttikokoelmia. Envall sai Finlandia-palkinnon kirjastaan Samurai nukkuu (WSOY, 1989). Vuoden aforismikirja -tunnustuksen hän saa nyt toista kertaa, sillä Vuoden 2005 aforismikirjaksi valittiin hänen kokoelmansa Ja Job antaa anteeksi (WSOY). Envall on palkittu ansioistaan aforistiikan alalla Samuli Paronen -palkinnolla vuonna 2009.

Näyte Rautasydän-kirjasta:

Läheltä katsovasta tulee osapuoli. Hän saa vastapuolen.

Kaukaa katsova ei ole kumpaakaan, mutta näkee molemmat.