Vuoden aforismikirja -palkinnon toistamiseen voittanut Markku Envall: ”Fragmentin ydinajatus saa rönsytä muutamaan suuntaan”

Kirjailija Markku Envall palkittiin Suomen aforismiyhdistyksen jakamalla Vuoden aforismikirja -tunnustuksella – jo toista kertaa. Envall voitti palkinnon ensimmäisen kerran vuonna 2005 ilmestyneellä kirjallaan Ja Job antaa anteeksi (WSOY). Nyt palkinto tuli vuonna 2022 julkaistusta fragmenttikokoelmasta Rautasydän (WSOY).

Envall sanoo olevansa yllättynyt ja ilahtunut Rautasydämen saamasta tunnustuksesta.

”Olen iloinen, että kirjani palkitaan ja että palkinto kohdistuu yhteen teokseeni – eikä vanhuuteeni. Tämän ikäinen kirjailija saa yleensä vain elämäntyöpalkintoja”, Envall hymähtää.

Envallin kirjailijan ura on toki ollut pitkä ja mittava: hän on kirjoittanut esimerkiksi esseitä, runoja ja oppaan aforismien kirjoittamisesta. Aforismikokoelmiakin hän on kirjoittanut useita.

Envall kertoo aloittaneensa aforismien kirjoittamisen kuusitoistavuotiaana. Hän kertoo hävenneensä aforismejaan ja sujauttaneensa niitä kenkälaatikosta tekemäänsä lippaaseen. Parin vuoden kuluttua hän luki kirjoituksensa ja hävitti ne kaikki. Kului parikymmentä vuotta – ja Envall palasi aforismien pariin.

Uusimman teoksensa tekstejä Envall nimittää fragmenteiksi. Ne ovat perinteistä aforismia hieman pidempiä, mikä Envallin mielestä helpottaa tekstin tekemistä. Yhden tai kahden rivin mittaista aforismia Envall pitää haastavana tekstilajina: ”Aforismin pitäisi olla samanaikaisesti totta ja ennensanomatonta, se on se vaikeus. Tämä fragmentti-kehitelmä on helpompi.”

”Fragmentissa on ydinajatus, joka saa rönsytä muutamaan suuntaan”, Envall selittää ja toteaa: ”Latoja voisi muuttaa nämä aforismisarjoiksi.”

Vuoden aforismikirja -tunnustuksella palkittu Rautasydän-kirja on viides Envallien fragmenttien sarjassa.

”Paksujen fragmenttikokoelmien trilogiasta on nyt ilmestynyt kaksi”, Envall mainitsee. Trilogian täydentävä, kuudes fragmenttikokoelma on siis vielä tulossa. Envallin seuraava kirja on kuitenkin esseekokoelma, joka on ilmestymässä vuoden kuluttua.

Envall kertoo olevansa tuottelias kirjoittaja, joka lyhentelee ja karsii tekstejään runsaasti.

”Työskentelytapani on periodinen. Kirjoitan maksimissaan kaksi tuntia aamuisin, noin puolitoista kuukautta kerrallaan ja neljä-viisi kuukautta vuodessa. Muun ajan keräilen vaikutelmia.”