Vuoden 2023 aforismikirja valittu: tunnustuksen saa Jouni J Särkijärven kokoelma Varokaa purevia aforismeja

Vuoden 2023 aforismikirja on Jouni J Särkijärven kokoelma Varokaa purevia aforismeja. Tunnustuksen saajan valitsi taiteilija, kirjailija Kaiju Haanpää.

Haanpää perustelee valintaansa näin: ”Kirja on kaikin tavoin onnistunut kokonaisuus. Se nappaa lukijan mukaansa heti ensimmäiseltä sivulta.”

Kirjassa aforismit on ryhmitelty aiheen mukaan, mikä on Haanpään mielestä onnistunut ratkaisu. Hän toteaa, että otsikoiden avulla lukijan on helppo halutessaan palata tietyn aihepiirin pariin. Otsikot ovat myös osuvia ja hauskoja. Tosikkomaisuus kaiken kaikkiaan on Haanpään mielestä tästä kokoelmasta kaukana: välillä lukija saa jopa nauraa kihertää ääneen.

”Aforismit on muotoiltu nasevasti, purevastikin, ja mikä parasta, huumoria unohtamatta.  Jälleen kerran tulee todistettua se, että vakavista aiheista voi kirjoittaa myös pilke silmäkulmassa ilman että sanottavan uskottavuus siitä kärsii.”

Haanpää myös kiistää kokoelman takakansitekstin väitteen, etteivätkö nämä aforismit olisi syvällisiä. Kaiju Haanpää painottaa: ”Kirjan aforismit ovat syvällisiä ja viisaita, ja sen lisäksi niitä on äärettömän hauska lukea.”

Suomen aforismiyhdistys jakaa Vuoden aforismikirja -tunnustuksen vuosittain. Vuoden aforismikirja valittiin nyt jo yhdeksättätoista kertaa.