Aforisminäyttely avattu Kansalliskirjastossa

nayttelylogo

Kattava ja mittava Maailma on sana – suomalaisen aforismin vaiheita -näyttely on avattu Kansalliskirjaston Rotundassa. Siihen voi tutustua 17.2.–22.12.2017.

Viiteen kerrokseen jaksottuva näyttelykokonaisuus lähtee liikkeelle suomalaisen aforistiikan varhaisimmista vaiheista, ja myös rikkaan sananlaskuperinteemme ja maailmanaforistiikan vaikutukset kotimaiseen aforistiikkaan huomioidaan.

Avajaiset_1_16.2.2017

Mukaan on saatu myös kiinnostavia kirjaharvinaisuuksia. Muun muassa Henrik Florinuksen sananlaskujen kokoelma vuodelta 1702 ja Jacob Fresen kaikkien aikojen ensimmäinen suomalainen aforismikokoelma vuodelta 1726. Näyttely etenee kronologisesti alhaalta ylöspäin, ja kuudennessa kerroksessa tuorein kirja onkin tämän vuoden tammikuussa ilmestynyt Tiedeaforismikirja.

Avajaiset_3_16.2.2017

Edustettuina ovat Suomen tunnetuimpia aforistikkoja kuten Gunnar Björling, Edith Södergran, Erno Paasilinna, Helena Anhava, Mirkka Rekola, Paavo Haavikko, Markku Envall ja Hannu Hirvonen. Näyttelylle nimen antoi ehkä tunnetuin aforistimme Samuli Paronen, jonka syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi myös 100 vuotta.

Avajaiset_2_16.2.2017

Näyttelyssä on esillä myös aihepiiriin liittyvää esineistöä kuten Paavo Haavikon kirjoituskone ja Mirkka Rekolan Samuli Paronen -palkinto.

Näyttelyyn liittyy kaksi kaikille avointa yleisötilaisuutta Kansalliskirjastossa. 6.4. 2017 klo 18:00 on alustamassa professori Kaisa Häkkinen otsikolla “Sananlaskuista aforismiin” ja professori H. K. Riikonen aiheesta ”V. A. Koskenniemi – suomalaisen aforismin klassikko”.

TI 18.4.2017 klo 18.00 Alustamassa dosentti ja kirjailija Katja Seutu otsikolla “Mirkka Rekolan lukijan puoleen kääntyvä aforistiikka” sekä toimittaja ja suomentaja Jaakko Anhava Paavo Haavikon tuotannosta.

afokilpasuomijasuomalaisuus

Näyttelyn ohessa järjestetään myös aforismikilpailu, jonka teemana on ”Suomi ja suomalaisuus”. Siihen voi osallistua itse näyttelyssä tai Kansalliskirjaston sivuston kautta. Osallistumisaikaa on 31.10.2017 asti. Tarkat ohjeet ja linkit löydät täältä.

Näyttelyn ydintyöryhmän ovat muodostaneet Suvi Kingsley, Heidi Törrönen, Eva Kyyhkynen, Sami Feiring, Jarkko Hyppönen, Marko Laihinen sekä Toni Heikkinen, joka ensimmäisenä esitti idean tämän näyttelyn järjestämisestä – noin kymmenisen vuotta sitten.

Näyttely on osa Kansalliskirjaston Suomi 100 –juhlavuoden ohjelmaa.