Paul Valéry: Hampaissa

Hampaissa_kansi.indd

Tampereen aforismiyhdistys jatkaa merkittävää julkaisutoimintaansa mietelausekirjallisuuden saralla. Äskettäin on se on kustantanut Jan Blomstedtin toimittaman ja kääntämän Paul Valéryn aforismikokoelman Hampaissa.

Teoksen mielenkiintoisuutta lisää, että edellisen kerran tämän Ranskan kulttuurin supermiehen aforismeja on julkaistu ilmeisesti V.A. Koskenniemen Vaeltavassa viisaudessa. Nyt käsillä on ensimmäinen laaja ja itsenäinen suomennosvalikoima Valéryn aforistiikasta.

Kirjaa on saatavissa Tulenkantajat -kirjakaupasta (remontissa heinäkuun alkuun asti) tai suoraan Tampereen aforismiyhdistyksen kotisivujen kautta. Kirjan hinta on 20 euroa, josta Suomen aforismiyhdistyksen jäsenille tarjotaan 20%:n alennus (jäsenyys mainittava tilauksen yhteydessä).

Taiteilija ei koskaan lopeta teostaan, hän hylkää sen.

Ihminen on absurdi siinä mitä etsii, suuri siinä mitä löytää.

Itseensä ei voi mennä kuin hampaisiin asti aseistettuna.

Olisihan meillä lapsia, jos katse voisi hedelmöittää. Olisi vainajia, jos katse voisi tappaa. Kadut olisivat täynnä ruumiita ja raskaana olevia naisia.

Ihminen on ihminen vain pinnalta. Ota häneltä iho, leikkele: törmäät koneistoon.